12/04/2005

Zoro

Har funderat väldigt mycket runt "fotbollens ideal" och vad som är rimligt för vad en fotbollsspelare skall behöva stå ut med. Detta efter att jag sett bilderna som visats på Messinas Zoro under veckan.

Bilderna visar Zoro som, med bollen under armen, vägrar spela mer och tänker kliva av planen. Anledningen? Interfansen rasistiska påhopp. Det var längt ifrån första gången - men helt klar det som fick bägaren att rinna över för Zoro.

Kanske blir jag alldeles för lite politiskt korrekt á la Bajen men jag kan inte låta bli att göra kopplingar till Bajens banankastande. Känns oftast att enligt en politiskt korrekt Bajare så är traditionen (banankastandet) viktigare än hur det kan tänkas tolkas av den som "utsätts".

Skulle det göra någon skillnad om Pa Dembo Touray bröt ihop likt Zoro...

Men visst fan är det svårt - det är ju inte särskilt många gånger man själv säger åt jönsarna som inte fixar att hålla tillbaka de rasistiska anspelningarna när de är i affekt på en arena.

Trots att jag sitter där och störs av det...
Till och med trots att min grabb är med och undrar vad fan som händer...

Inga kommentarer: